Wist je dat de meeste auto’s in Nederland meer stilstaan dan rijden? Het blijkt zelfs dat gemiddeld auto’s in Nederland 95% van de tijd stilstaan! We kunnen ons voorstellen dat je dat niet direct gelooft, maar ga het eens na voor je eigen auto. Hoeveel uren per dag rijd je daarmee? En hoeveel is dat in vergelijking met het aantal uren in een dag? En hoe doen bijvoorbeeld je buren dat? Of je familieleden?
Een heel aantal jaren geleden bedachten een aantal mensen ditzelfde en gingen experimenteren met één auto voor meerdere huishoudens in hun buurt. Want, logisch natuurlijk, als je je auto weinig gebruikt kun je hem waarschijnlijk gemakkelijk met meerdere mensen delen. Als je dat goed met elkaar regelt mis je niets en ben je wèl veel goedkoper uit. Het is ook beter voor het klimaat. Zo is het deelauto-idee ontstaan. Inmiddels telt Nederland bijna 8000 deelauto’s en het aantal groeit snel1.
Deelauto Driel
Op dit moment proberen we in Driel een deelauto te realiseren. We plannen nu dat iedereen in oktober een flyer in de bus krijgt met daarin een uitnodiging voor een informatie bijeenkomst. Daarna hopen we voldoende deelnemers te hebben om het eerste proefproject te gaan draaien.
Wil je nu al meer weten? Hopelijk staat je vraag tussen de hier onderstaande “vraag en antwoord”. Heb je een vraag die er niet tussen staat of heb je nog een extra vraag over een antwoord? Laat het ons weten op deelauto@samendriel.nl
Algemene informatie
Een deelauto is een auto die je deelt met anderen. Waarom doen mensen dat? Een auto van jezelf voor de deur is toch veel makkelijker? Autodelers geven de volgende redenen:
Rob
“Ik kan mijn auto niet missen. Ik gebruik hem best vaak bijvoorbeeld om (veel) boodschappen te doen bij een goedkopere supermarkt, soms om naar het werk te gaan en om de kinderen naar zwemles te brengen. Toch staat hij ook behoorlijk wat tijd ongebruikt voor de deur. En als je alles bij elkaar optelt is een auto best duur. Door een auto met anderen te delen ben ik nu de helft goedkoper uit terwijl ik toch altijd een auto heb als ik hem nodig heb.”
Inez
“We zaten eigenlijk een beetje op de wip: af en toe hebben we een tweede auto nodig. Mijn man heeft de auto dan mee naar het werk en ik heb ook een auto nodig om te mantelzorgen voor mijn moeder. Waar zij woont is met het openbaar vervoer moeilijk bereikbaar en een uur rijden met een auto. Toen we hier in de buurt een deelauto kregen was dat de oplossing. We hoefden geen tweede auto aan te schaffen, geen zorgen aan dat ding en een auto als je hem nodig hebt.”
Carla
“We hadden altijd een auto van onszelf voor de deur staan. We werken beiden fulltime en werken nogal eens thuis. Gaan we wel naar het werk dan reizen we met de trein. Dingen in de buurt doen we met de fiets omdat we onze beweging belangrijk vinden en omdat het je hoofd lekker leeg maakt. Al-met-al stond de auto veel tijd werkloos. Toen die aan z’n eind was, kwam de vraag of er een nieuwe moest komen. Of zou een deelauto ook een optie zijn?
We besloten de deelauto een tijdje te proberen. Dat heeft goed uitgepakt. De auto is er altijd wanneer we hem nodig hebben hoewel het wel meer plannen is. Het leuke ervan is dat we door de deelauto meer mensen in de buurt leerden kennen en we ons hier meer thuis zijn gaan voelen.”
Voor een deelauto kun je ook terecht bij bijvoorbeeld Greenwheels of Mywheels. Waarom dan zelf een deelauto organiseren in ons dorp? Simpel: het heeft belangrijke voordelen!
1. Het is goedkoper. Bij commerciële deelauto-bedrijven moet het bedrijf verdienen aan de auto. Als iemand uit de deelauto-groep de auto bezit of als de auto het eigendom is van alle deelauto-deelnemers in bijvoorbeeld een coöperatie, dan hoeft er niet “verdiend” te worden en kun je tegen kostprijs werken.
2. Je kunt met de deelnemers van het deelauto-project precies afspreken hoe je de auto samen gebruikt. Niet iedereen gebruikt de auto evenveel en op dezelfde tijden. Je kunt het gebruik dus aanpassen aan de behoeften van de deelnemers. Elke deelauto-groep werkt daardoor anders. In de ene groep kun je de auto makkelijk meenemen voor een (korte) vakantie of kun je er een of twee dagen per week mee naar je werk. In andere groepen ligt het meenemen van de auto voor langere tijd lastiger, maar omdat de mensen uit de deelautogroep elkaar kennen wordt er vaak wel een oplossing gevonden.
3. Belangrijkste verschil tussen een deelauto van een commercieel bedrijf of een auto delen met een (kleine) groep is dat de mensen in het laatste geval elkaar (leren) kennen. Hierdoor blijkt in de praktijk dat ze bijvoorbeeld elkaars schema’s om de auto te gebruiken makkelijker in elkaar passen. En ze blijken ook andere dingen samen te gaan doen zoals met elkaar meerijden, voor iemand chaufferen die tijdelijk niet kan rijden enz.
4. Je kunt ook andere dingen met elkaar gaan delen. Denk aan (elektrische) bakfietsen en gereedschap.
De meeste mensen zijn zich wel bewust van de brandstofkosten want dat komt natuurlijk vaak terug. Maar wat je er ook bij moet betrekken is de wegenbelasting, de verzekering en het onderhoud of de garagekosten. Belangrijke kosten zitten in de aanschafprijs van de auto waar je het bedrag wat je weer terugkrijgt als je hem verkoopt vanaf mag trekken.
Grofweg zijn ongeveer 60% van de kosten van je auto de zogenaamde vaste kosten: de afschrijving (aanschafkosten -/- verkoopwaarde gedeeld door het aantal jaren dat je de auto gebruikt), de verzekering, de wegenbelasting en het onderhoud. Doordat je juist deze kosten deelt met een deelauto wordt autorijden een stuk goedkoper!
Met de deelautogroep hebben we voor een aantal auto’s berekend hoeveel deze je per jaar kosten. Dat hebben we gedaan met behulp van de tool die de anwb ervoor ontwikkelde www.anwb.nl/autokosten . Omdat we ze vergeleken met onze eigen auto’s kregen we de indruk dat de anwb relatief hoog zit. Trek je van hun bedragen zo’n € 500,- per jaar af dan klopt het aardig.
Wil je ècht berekenen wat je auto kost? Dan vonden wij deze heel overzichtelijk: https://www.carblogger.nl/autokosten/autokosten-berekenen/ . Hier moet je alles zelf invullen en is het handig als je weet wat je onderhoudskosten zijn geweest in de afgelopen jaren.
FIAT Picanto
VOORBEELD 2
VOORBEELD 3
Vaak zeggen mensen dat autodelen iets is voor de stad. En inderdaad vind je de meeste autodelers in de grote steden, maar een van de grootste coöperaties vind je nu juist op het platteland. In Lochem, in de Achterhoek, heeft coöperatie LochemEnergie maar liefst 9 elektrische deelauto’s! Zo staat er ook een in het kleine dorpje Almen in die gemeente met slechts 1.225 inwoners. Dat is ongeveer 4 keer minder dan Driel. Dat is nog eens platteland!
En dit zijn slechts hun deelauto’s die je vrij kunt kiezen als je lid bent van de (deelauto)coöperatie. Daarnaast hebben ze nog een aantal auto’s die mensen in een besloten groep delen.
1. minder autokosten waartegenover meestal wel wat meer ov- en fietskosten staan.
2. Je “autozorgen” kun je nu delen met anderen. Je hoeft niet meer alleen na te denken over onderhoud en APK, de auto wassen, pechhulp, verzekering, winter- en zomerbanden en onverwachte kosten.
3. Je blijft fitter. Mensen die een deelauto gebruiken gaan meestal 20% minder autorijden en gaan in plaats daarvan lopen of fietsen. Een deel van de mensen gebruikt ook meer openbaar vervoer
4. Er staan minder auto’s geparkeerd in je straat. We gaan met de gemeente afspreken dat we deze ruimte zelf mogen herbestemmen. Bijvoorbeeld voor een boom of ander groen, een speelplek of een fietsenstalling voor de voordeur. In andere steden gebeurt dit al.
5. De deelauto die we gebruiken voor het deelauto-experiment is een auto die op groengas rijdt. Als deze auto vervangen moet worden gaan we waarschijnlijk over op elektrisch rijden. In vergelijking met gewone auto’s scheelt dat dus veel uitstoot van gassen die de klimaatverandering veroorzaken. Gewone auto’s stoten daarbij ook nog fijnstof, stikstofdioxiden, roet en benzeen uit. Allemaal stoffen die schadelijk tot zeer schadelijk zijn voor je gezondheid[i].
[i] RIVM: https://www.rivm.nl/ggd-richtlijn-medische-milieukunde-luchtkwaliteit-en-gezondheid/gezondheidseffecten-luchtverontreiniging/luchtkwaliteit-stikstofdioxide
De meeste mensen die beginnen met autodelen geven aan dat het wel even wennen is zonder eigen auto. Je moet dingen anders organiseren en dat kan best lastig zijn. Na verloop van tijd snapt iedereen in je huishouden echter weer hoe de dingen nu geregeld zijn en loopt het meer vanzelf.
Je moet meer plannen en dat kost tijd om in je systeem te krijgen.
Nee. Carpoolen doe je als je met 1 of meer anderen afspreekt om in één auto naar dezelfde bestemming te reizen. Bijvoorbeeld 2 collega’s die bij elkaar in de buurt wonen rijden samen in één van hun eigen auto’s naar het werk. Dat bespaart geld en er is maar 1 auto die CO2 uitstoot, het belangrijkste gas dat zorgt voor klimaatverandering. Tenzij je natuurlijk in een elektrische auto rijdt en groene stroom tankt.
Als je een auto deelt met een groepje mensen kun je natuurlijk ook samen ergens naartoe rijden maar dat is niet de bedoeling. De deelauto reserveer je in de app op je telefoon en dan rijdt je ergens naartoe alleen, met je gezin of andere reisgenoten.
Ja! Gek genoeg. Dat komt omdat deelautogebruikers in de praktijk ongeveer 20% minder auto gaan rijden. In plaats daarvan gaan ze fietsen of lopen of gaan met de bus en de trein. Deelautogebruikers bewegen dus meer dan gewone autobezitters en we weten allemaal dat bewegen gezond voor je is.
Doorklik: Hoe zit dat met fietsen en lopen in Overbetuwe?
Fietsen en lopen zijn niet de hobby van menig Overbetuwenaar. Uit cijfers die de gemeente liet verzamelen voor het nieuwe Mobiliteitsplan blijkt dat mensen in onze gemeente 6% minder lopen dan gemiddeld in Nederland en 7% minder fietsen. Ze rijden wel 13% meer auto[i]!
Om gezond en fit te blijven zou elke volwassene minstens 2,5 uur per week matig tot intensief moeten bewegen. Wandelen valt onder matig bewegen en fietsen valt al snel onder intensief bewegen (wel met een fiets die niet elektrisch is).[ii]
Eigenlijk zijn wandelen en fietsen een zeer efficiënte manier van sporten. Je doet hiermee namelijk twee dingen tegelijk. Je gaat ergens naartoe èn je beweegt. Het zal meestal wat meer tijd kosten om al wandelend en fietsend op de plaats van bestemming te komen, maar in die zelfde tijd heb je ook gesport. Die tijd hoef je alvast niet meer naar de sportschool. Dat scheelt dan weer wel veel tijd.
Je zou denken dat een eigen auto voor de deur toch veel gemakkelijker en comfortabeler is. En als je iemand bent die niet graag sport en beweegt is dat ook zo. Maar juist dan heb je een stimulans nodig om wel te bewegen. Gebruik je een deelauto dan weet je precies wat elk ritje je kost. Voor een boodschap doen in het dorp, wegbrengen van het plastic-afval of een vergadering van RKSV Driel ga je dan vanzelf lopen of pak je de fiets.
Wist je dat 80% van alle ritjes met de auto in Nederland korter zijn dan 5 km?
[i] Gemeente Overbetuwe : Startnotitie Gemeentelijk Mobiliteitsplan Overbetuwe.pdf p 4
[ii] Voedingscentrum: https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bewegen.aspx
Op onze Drielse straten en pleinen staan, net zoals in de rest van Nederland, heel veel auto’s geparkeerd. Gemiddeld in Nederland staan auto’s 95% van de tijd ongebruikt geparkeerd.
Een van de manieren om de negatieve effecten van klimaatverandering tegen te gaan is te vergroenen. Meer bomen, meer struikjes en ander groen in de straat. Dat is een effectieve manier om de soms hoge temperaturen ’s zomers met een paar graden te verlagen. Bovendien is het ook een manier om de heftige en vaak overvloedige regenval gefaseerd te kunnen afvoeren zodat wateroverlast uitblijft. Wat gebeurt er nu als we minder van onze openbare ruimte zouden gebruiken als autoparkeerplaats? Bekijk onderstaand filmpje:
https://vimeo.com/469456922
Uit cijfers van de gemeente blijkt dat mensen in Overbetuwe meer auto’s hebben dan gemiddeld in Nederland. In Nederland heeft elk huishouden 1 auto terwijl we in Overbetuwe 1,2 auto’s hebben per huishouden.[i] Dat is 20% meer auto’s!
[i] Gemeente Overbetuwe : Startnotitie Gemeentelijk Mobiliteitsplan Overbetuwe.pdf p 5
De Drielse deelauto
Op dit moment zit de Drielse deelauto nog in de experimenteerfase. Daarom brengt een van de initiatiefnemers een eigen, bestaande auto in om te gaan delen. Is het experiment een succes en willen meer mensen zich aansluiten dan zal deze auto vervangen moeten worden en zullen er wellicht ook auto’s bij moeten komen.
Dan is het ook tijd om de auto’s ook echt samen in bezit te hebben, er samen verantwoordelijk voor te zijn en ervoor te zorgen dat mensen niet meer persoonlijk risico lopen voor het eventuele verlies van de auto. Onze gedachten gaan daarvoor nu uit naar een coöperatie of een maatschap.
Jazeker. De Drielse deelauto werkt met een app op je mobiele telefoon. Daarin kun je zien of hij vrij is en of je er direct mee weg kunt. Je kunt ook de auto reserveren voor een ander tijdstip/dag.
Bij de meeste deelauto-projecten waar mensen in een kleine groep een auto delen blijkt dit zeker een mogelijkheid.
Als een deelauto-groep begint wordt er als een van de eerste stappen een inventarisatie gemaakt van wie hoeveel kilometers wanneer zou willen rijden. Daarna bekijken we of dat dit bij elkaar past. Als je de auto dan reserveert in de app is er meestal geen probleem. Is er een keer wel een probleem en is de auto al gereserveerd door iemand anders terwijl jij ‘m echt nodig hebt, dan lukt het in de meeste groepen om dit in overleg met elkaar op te lossen.
Zo ook als je de auto mee zou willen nemen voor een paar dagen. In sommige groepen blijkt dit standaard al te kunnen, andere groepen hebben met elkaar afgesproken dat dit wordt overlegd, bijvoorbeeld in de groepsapp. Er zijn zelfs groepen die speciale (goedkopere) tarieven hebben voor dit soort uitstapjes.
Tijdens het eerste experiment zal de gemeente Overbetuwe samen met de deelnemers een plaats bepalen voor de deelauto.
Niet standaard, maar in overleg zou dat natuurlijk kunnen. Een andere mogelijkheid is dat je zelf een kinderzitje aanschaft en dat thuis bewaart.
Meestal niet. Maar er zijn ook deelauto-groepen waar dat wel kan. Over het algemeen wordt dat dan apart afgesproken met de andere leden.
Voor de meeste deelauto-gebruikers betekent op vakantie gaan wel even omschakelen. De makkelijkste oplossing is dat je een auto huurt, dat kan nogal eens tegen betere tarieven dan dat je in eerste instantie zou denken. Een auto lenen, bijvoorbeeld bij familie, is voor een aantal mensen ook een optie.
Met de trein op vakantie in Europa is een uitdaging als het gaat om kaartjes boeken maar veel mensen vinden het een fijne manier van reizen. Je ontmoet er makkelijk mensen uit de landen waar je doorheen reist en hebt mooie gesprekken, het is een relaxte manier van reizen want je hoeft niet zelf te rijden en je komt al starend uit het raam naar de mooie landschappen alvast heerlijk tot rust, voor kleine kinderen is er in de Duitse treinen vaak een speelplaatsje, de beenruimte is enorm, als je met de nachttrein reist wordt ’s ochtends wakker in een totaal ander landschap en je kunt zoveel bagage meenemen als je maar wilt. Het zijn een paar redenen die mensen noemen als voordelen van op vakantie gaan met de trein.
Heel duur hoeft reizen met de trein in Europa niet te zijn. Vroegboeken kan veel korting opleveren en anders is Interrail meestal een goede optie. Kinderen t/m 11 jaar reizen gratis met Interrail. Vliegen is natuurlijk nog vaak goedkoper om redenen die we jullie hier maar zullen besparen. Als je op vliegvakantie gaat heb je natuurlijk helemaal geen probleem met een deelauto, maar de klimaatschade die je ermee aanricht is vele malen groter dan de hiervoor besproken manieren van reizen.
Een ander alternatief is een actieve vakantie in de vorm van een fiets- of wandelvakantie.
In de meeste deelautogroepen kan dat wel voor bijvoorbeeld 1 of twee dagen per week. Of het kan hangt af van wanneer en hoe vaak de andere leden hem nodig hebben en of dat in elkaar te passen is. In overleg blijkt er erg veel mogelijk te zijn.
Vooralsnog niet. Maar als het huidige experiment slaagt en de huidige deelauto moet vervangen worden of het aantal auto’s wordt uitgebreid dan kunnen we besluiten om een auto met trekhaak uit te rusten. Als je met een kleine groep een auto deelt besluit je ook met z’n allen wat voor auto dat wordt met welke opties.
Deze tekst staat hier om het bewerken van deze pagina te vergemakkelijken.
Het maakt geen deel uit van het artikel